TRAINING VOOR HET ONDERWIJS

Nils op school

Ik kom niet om te vertellen hoe het moet. Ik kom om beweging te brengen.

In mijn sessies gaat het niet om netjes luisteren of nog een serie werkvormen erbij. Het gaat om wakker worden, uitproberen, botsen en ontdekken. Soms zet ik een klas of een team rechtop met een vraag die je niet verwacht. Soms met een verhaal dat schuurt. Soms met een stilte die even ongemakkelijk blijft hangen.

Ik zie scholen waar de energie soms wegzakt. Waar leraren hard werken, maar vooral dóórwerken. Waar leerlingen slim genoeg zijn om alles uit te zitten, maar weinig écht geraakt worden. Dáár stap ik naar binnen. Niet met een stappenplan, maar met spel, humor en soms een kleine schop onder de denkpatronen.

Ik hou van groepen die ertoe doen: een klas die elkaar kwijt is, een team dat op de automatische piloot staat, of een school die voelt dat het anders moet maar nog niet weet hoe. Daar zoek ik de vonk. Dat ene moment waarop iemand ineens ziet: hé, zo kan het dus óók.

Mijn workshops zijn geen veilige havens. Ze zijn oefenplekken. Je mag twijfelen, je mag fouten maken, je mag lachen tot je buik pijn doet. Maar je moet ook meedoen. Want zonder lef gebeurt er niets.

Dus als je op zoek bent naar voorspelbaar en veilig, dan ben ik niet degene die je zoekt. Maar wil je dat leerlingen, leraren of teams écht geraakt worden, en dat er daarna iets in beweging blijft? Dan bouwen we samen iets moois. Van binnenuit. Op z’n kop.